Galeria Arsenał - "Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej"
Zapraszamy na wystawię "Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej", której celem jest zbadanie znaczenia budynku starej elektrowni (obecnie jednej z siedzib Galerii Arsenał) w kontekście rozwoju miasta oraz ukazanie relacji sztuki współczesnej z tym miejscem.
Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej
23.03.2018 - 02.05.2018 |
|
Otwarcie: |
23.03.2018 / 17:00 |
Miejsce: |
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok |
Artyści: |
Bas Jan Ader, Witosław Czerwonka, Kuba Dąbrowski, Maurycy Gomulicki, Małgorzata Gurowska, Mirosław Filonik, Vadim Fishkin, Igor Krenz, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Marcin Maciejowski, Antoni Mikołajczyk, Deimantas Narkevičius, Wojciech Puś, Karol Radziszewski, Wojciech Zamecznik, kolektyw artystyczny Xolor |
Kuratorki: |
Agata Chinowska, Magdalena Godlewska-Siwerska |
Wystawa „Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej” poświęcona jest powstałej w latach 1908–1909 elektrowni w Białymstoku – obecnie jednej z siedzib Galerii Arsenał. Celem prezentacji, na którą składają się zarówno wątki historyczne, jak i współczesne, jest zbadanie znaczenia budynku starej elektrowni w kontekście rozwoju miasta.
Pierwsza, historyczna część wystawy skupia się w dużej mierze na okresie międzywojennym, tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. To czas intensywnej elektryfikacji, mającej wpływ na rozwój gospodarczy i przemysłowy regionu, a co za tym idzie – na życie mieszkańców. Na tę część prezentacji składają się m.in. materiały archiwalne: artykuły prasowe, mapy i zdjęcia, a także jedna z pierwszych powojennych kronik filmowych z 1946 r., ukazująca stan zniszczeń wojennych i odbudowę białostockiej elektrowni.
Druga część wystawy poświęcona jest relacjom sztuki współczesnej z budynkiem starej elektrowni. Większość eksponowanych tu prac to instalacje site-specific, których tematem jest przede wszystkim pierwotne przeznaczenie budynku. Maurycy Gomulicki specjalnie na potrzeby prezentacji zaprojektował neon „ISKRA”. Kolektyw artystyczny Xolor zaproponował mural, którego punktem wyjścia jest wymyślony przez artystów neologizm zgaświatło. Archaiczne urządzenia elektryczne, niegdyś używane m.in. w elektrowniach, składają się na instalację Roberta Kuśmirowskiego „Eufonia”.
Wystawa obejmuje także rysunki świetlne Wojciecha Zamecznika, stanowiące przykład abstrakcji w fotografii. Ważnym elementem ekspozycji są prace artystów pochodzących z Białegostoku – Kuby Dąbrowskiego, Mirosława Filonika i Kobasa Laksy, dla których budynek elektrowni jest częścią pejzażu dzieciństwa. Ten ostatni nakręcił teledysk zatytułowany „Matka Konkretna”, łączący wątki rodzinne z muzyką eksperymentalną wykorzystującą dźwięki urządzeń elektrycznych.
Wydarzenia towarzyszące:
24 marca, godz. 11:00 - oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie
10 kwietnia, godz. 18:00 - pokaz filmu „Jasne łany”, pierwszego po II wojnie światowej polskiego filmu spełniającego postulaty socrealizmu o tematyce współczesnej w reżyserii Eugeniusza Cękalskiego. Akcja filmu rozgrywa się w 1947 roku na wsi. Młody nauczyciel walczy z zacofaniem hamującym społeczny i ekonomiczny rozwój wsi. Plenery, z udziałem miejscowej ludności, kręcono we wsi Sobota w Łowickiem.
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości
Więcej informacji mogą Państwo znaleźć na stronie internetowej:
http://galeria-arsenal.pl/wystawy/plusy-i-minusy-o-elektrowni-bialostockiej
oraz wydarzeniu na FB: https://www.facebook.com/events/1910071489004962/
Magdalena Wieremiejuk