Dodana: 10 październik 2016 14:51

Zmodyfikowana: 10 październik 2016 14:51

Warsztaty z Davidem Fermerem

Co można zrobić, żeby lekcja była swobodniejsza, aby wybrana metoda wyzwalała u dzieci większą kreatywność ?

Może uczyć dzieci języka niemieckiego używająć skarpety? Żart. Twórcy programu  Deutsch mit Socke przyjechali do Białegostoku z Kolonii, aby podzielić się swoim pomysłem.

Grupa filmowców i lalkarzy wymyśliła  dla telelwizji WDR niezwykły świat w którym główną rolę ogrywa czerwona skarpeta, papuga i Esther. Jest to zaproszenie do marionetkowego świata, przyjaznego dla dzieci, który  poprzez zabawę uczy języka niemieckiego.

W jaki sposób wykonać taką „skarpetkę” na użytek własny w klasie?

David Fermer w praktyczny sposób pokazał wykonanie marionetki .Wcześniej były przygotowane i zaprezentowane materiały oraz narzędzia przy pomocy, których  można wykonać Pana Skarpetę. Zaczynamy od wyboru skarpety. Prowadzący krok po kroku objaśnił wszystkie etapy powstawania kukiełki: usta, oczy, nos, włosy, strój. Jednak ostateczny efekt zależ od naszej wyobraźni .

Mamy medium , lecz teraz najważniejsze, trzeba Pana Skarpetę ożywić. David Fermer poinstruował  nauczycieli w jaki sposób należy animować lalkę.

Najciekawszy okazał się oczywiście finał naszego spotkanie .Odgrywanie scenek na zadany temat np. lekcja muzyki. Wybrane zostały „skarpetki” do roli uczniów , jedna była nauczycielem. Dialogi w klasie szkolnej odgrywane są oczywiście w języku niemieckim. Nauczyciele wczuwali się w swoje role z zaangażowaniem. Scenki były bardzo wesołe . Na koniec wszystko zostało sfilmowane . Wszyscy z uwagę śledzili animację swoich kukiełek na ekranie. Były oczywiście rzeczowe uwagi. Udzielał mistrz bardzo praktycznych wskazówek.

Warsztaty były  kreatywne. Pokazały, że nauczyciel wraz z taką skarpetką - kukiełką tworzy niezwykły duet .Może głośno mówić, zmieniać głos, śmiać  czy tez płakać. Myślę, że lekcje z Panem  lub Panią Skarpetą mogą są interesującą metodą nauczania języka obcego zwłaszcza dla dzieci młodszych.

Oprac. J. Bakier