Podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego
Andrzej Staszczyk, konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach Zdjęcie: Andrzej Staszczyk |
Minister Edukacji Narodowej Rozporządzeniem z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego wprowadziła oczekiwane przez dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych istotne zmiany w podstawach programowych.
Przy ich tworzeniu Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji prowadziło szerokie konsultacje z pracodawcami, przedstawicielami ministrów właściwych dla zawodów, przedstawicielami branż oraz innych zainteresowanych środowisk.
Określono podstawy programowe kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowane do branży:
- audiowizualnej (AUD), które stanowią załącznik nr 1 do rozporządzenia;
- budowlanej (BUD), które stanowią załącznik nr 2 do rozporządzenia;
- ceramiczno-szklarskiej (CES), które stanowią załącznik nr 3 do rozporządzenia;
- chemicznej (CHM), które stanowią załącznik nr 4 do rozporządzenia;
- drzewno-meblarskiej (DRM), które stanowią załącznik nr 5 do rozporządzenia;
- ekonomiczno-administracyjnej (EKA), które stanowią załącznik nr 6 do rozporządzenia;
- elektroenergetycznej (ELE), które stanowią załącznik nr 7 do rozporządzenia;
- elektroniczno-mechatronicznej (ELM), które stanowią załącznik nr 8 do rozporządzenia;
- fryzjersko-kosmetycznej (FRK), które stanowią załącznik nr 9 do rozporządzenia;
- górniczo-wiertniczej (GIW), które stanowią załącznik nr 10 do rozporządzenia;
- handlowej (HAN), które stanowią załącznik nr 11 do rozporządzenia;
- hotelarsko-gastronomiczno-turystycznej (HGT), które stanowią załącznik nr 12 do rozporządzenia;
- leśnej (LES), które stanowią załącznik nr 13 do rozporządzenia;
- mechanicznej (MEC), które stanowią załącznik nr 14 do rozporządzenia;
- mechaniki precyzyjnej (MEP), które stanowią załącznik nr 15 do rozporządzenia;
- metalurgicznej (MTL), które stanowią załącznik nr 16 do rozporządzenia;
- motoryzacyjnej (MOT), które stanowią załącznik nr 17 do rozporządzenia;
- ochrony i bezpieczeństwa osób i mienia (BPO), które stanowią załącznik nr 18 do rozporządzenia;
- ogrodniczej (OGR), które stanowią załącznik nr 19 do rozporządzenia;
- opieki zdrowotnej (MED), które stanowią załącznik nr 20 do rozporządzenia;
- poligraficznej (PGF), które stanowią załącznik nr 21 do rozporządzenia;
- pomocy społecznej (SPO), które stanowią załącznik nr 22 do rozporządzenia;
- przemysłu mody (MOD), które stanowią załącznik nr 23 do rozporządzenia;
- rolno-hodowlanej (ROL), które stanowią załącznik nr 24 do rozporządzenia;
- rybackiej (RYB), które stanowią załącznik nr 25 do rozporządzenia;
- spedycyjno-logistycznej (SPL), które stanowią załącznik nr 26 do rozporządzenia;
- spożywczej (SPC), które stanowią załącznik nr 27 do rozporządzenia;
- teleinformatycznej (INF), które stanowią załącznik nr 28 do rozporządzenia;
- transportu drogowego (TDR), które stanowią załącznik nr 29 do rozporządzenia;
- transportu kolejowego (TKO), które stanowią załącznik nr 30 do rozporządzenia;
- transportu lotniczego (TLO), które stanowią załącznik nr 31 do rozporządzenia;
- transportu wodnego (TWO), które stanowią załącznik nr 32 do rozporządzenia.
Najistotniejsze zmiany, jakie wprowadzono w stosunku do starej podstawy to:
- nowa struktura, określająca efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji tych efektów, umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych;
- poszczególne podstawy pogrupowano branżami i są one kompletne w ramach poszczególnych zawodów;
- wprowadzono formalnie jednostki efektów kształcenia;
- do każdej jednostki efektów kształcenia (z wyjątkiem jednostek efektów kształcenia „Organizacja pracy małych zespołów” oraz „Kompetencje personalne i społeczne”) określono minimalną liczbę godzin;
- określono wyposażenie szkoły niezbędne do realizacji kształcenia w zakresie kwalifikacji lub wskazano wyposażenie, do którego szkoła musi zapewnić uczniom dostęp, np. u pracodawcy lub w centrum kształcenia zawodowego.
Określono też dodatkowe umiejętności zawodowe w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego, które stanowią załącznik nr 33 do rozporządzenia.
Dodatkowe umiejętności zawodowe szkoła będzie mogła realizować w ramach godzin stanowiących różnicę między sumą godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, określoną w ramowym planie nauczania dla danego typu szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, a minimalną liczbą godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie szkolnictwa branżowego określoną w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego.
Rozporządzenie będzie obowiązywało od 1 września 2019 roku i jest dostępne na stronie http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190000991
Nowa podstawa obejmie wszystkich uczniów, którzy rozpoczynają naukę po tym terminie.