Narzędzia diagnostyczne i materiały metodyczne wspomagające rozpoznawanie zainteresowań i predyspozycji zawodowych uczniów
|
Kompetencje diagnostyczne doradcy zawodowego
- Katalog zakresów wiedzy, umiejętności i postaw warunkujących profesjonalne i ukierunkowane na dobro ucznia rozpoznanie jego zasobów, które mogą mieć znaczenie w procesie planowania kariery edukacyjnej i zawodowej.
- Doradca i nauczyciel realizujący zadania diagnostyczne musi mieć wiedzę o przedmiocie diagnozy oraz znać teorie, na podstawie których będzie mógł interpretować pozyskane dane i proponować wsparcie doradcze.
Cele i obszary rozpoznawania diagnostycznego
- Perspektywa edukacyjna – związana z realizacją doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych.
- Perspektywa problemów sytuacyjnych ucznia – wynikających z indywidualnych losów, deficytów, zasobów i potrzeb jednostki.
- Perspektywa potrzeb i oczekiwań rynku pracy – ukierunkowana na wzmocnienie szans na znalezienie i utrzymanie satysfakcjonującej pracy.
- Perspektywa procesu doradczego – związana z planowaniem i realizacją procesu wsparcia doradczego.
Materiał całościowy w prezentacji w załączaniu