Konspekt zajęć z uczennicą z niedosłuchem.
Obszar tematyczny |
|
---|---|
Typ zasobu | Scenariusze |
Tytuł | Konspekt zajęć z uczennicą z niedosłuchem. |
Etap edukacyjny |
|
Opis |
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej, oraz orientacji przestrzennej. Cele: - usprawnianie percepcji słuchowej - doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej - doskonalenie umiejętności logicznego myślenia - doskonalenie koncentracji uwagi - ćwiczenie orientacji przestrzennej Metody pracy: ćwiczebna, zabawa słuchowa, zabawa ruchowa. Forma pracy: - indywidualna Środki dydaktyczne: płyta CD, karty pracy, obrazek, sznurek, piłeczka, kosz, klocki. Przebieg zajęć: 1. Powitanie - rozmowa o nastroju uczennicy. Uczennica określa swoje samopoczucie. Wytworzenie miłej atmosfery, rozładowanie napięcia emocjonalnego. Uczennica nazywa emocje, które jej towarzyszyły w dzisiejszym dniu. Nauczyciel wiesza na ścianie duży obrazek, dziecko patrzy na obrazek przez minutę. Stara się zapamiętać wszystko, co na nim się znajduje. Następnie nauczyciel odwraca obrazek i pyta o różne przedmioty, które były na nim, np.: Czy na obrazku była piłka? - Dziecko odpowiada tak lub nie. Jeżeli odpowiedziało tak, to określa położenie. 2. Rozpoznawanie dźwięków. Słuchanie dźwięków znanych z otoczenia ( płyta CD ) np.: szum wiatru, szum lecącej wody z kranu, odgłosy wiejskiego podwórka, odgłosy miasta itp. Uczennica stara się je rozpoznać kładąc klocek na ilustracji symbolizującej dany dźwięk. Nauczyciel ponownie odtwarza poznane dźwięki i prosi o zapamiętanie kolejności w jakiej po sobie występują. Następnie dziecko ma ułożyć ilustracje w takiej kolejności, w jakiej usłyszało te dźwięki. 3. Chodzenie po linie. Nauczyciel układa na podłodze długi sznurek i prosi, aby dziecko przeszło po nim, jakby szło po linie wiszącej nad ziemią, noga za nogą i starało się nie spaść. 4. Rzuty woreczkiem a) celowanie woreczkiem do kosza b) rzuć woreczkiem według instrukcji: - celuj prawą ręką, lewą ręką - rzuć woreczek do góry, do tyłu 4. Znajdź różnicę. Zadaniem uczennicy jest wyróżnienie głosek w opozycjach fonologicznych. Nauczyciel czyta pary wyrazów, które uczeń powtarza i następnie wyróżnia głoski, którymi te wyrazy się różnią: góry- kury, wagon- wazon, żal- szal, bije- pije, tam- dam, rasy- razy, kosa- koza, banan- baran, las- lis, kos- kot itp. 5. Ćwiczenie rozwijające aktywne myślenie - uczennica ma za zadanie wypisanie w ciągu kilku minut jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się sylabą, od której rozpoczyna się jej imię. 6. Wąż wyrazowy. Uczennica otrzymuje krótkie opowiadanie w formie ciągu wyrazowego. Zadaniem jest podzielenie tekstu na zdania i wstawienie odpowiednich znaków interpunkcyjnych. Koncentrując się na tekście uczennica stara się policzyć ilość wyrazów w tekście. 7. Relaksacja. Nauczyciel włącza muzykę relaksacyjną, a dziecko siedząc i prawidłowo oddychając odlicza w myślach do 50. 8. Zakończenie zajęć, podsumowanie poprzez ocenę stopnia trudności, oraz określenie nastroju po zajęciach. * ocena stopnia trudności - zakoloruj ilość gwiazdek - im więcej, tym trudniejszy poziom * ocena nastroju po zajęciach - pokoloruj odpowiednią buźkę (uśmiechniętą, obojętną, smutną). |
Autor | Iwona Puciłowska, edukacja wczesnoszkolna, Szkoła Podstawowa nr1 w Siemiatyczach |
Zgłoszone przez | Iwona Puciłowska |