Dodana: 18 październik 2017 13:48

Zmodyfikowana: 18 październik 2017 13:59

Internet „jest od zawsze”

 

Anna Krawczuk, nauczyciel konsultant,
Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku
Zdjęcie: www.flickr.com
Opublikowano: 19 października 2017 r.

Pokolenie obecnych dzieci i nastolatków jest pierwszym, dla którego Internet „jest od zawsze” – urodzili się w czasie, kiedy dostęp do sieci był już rozpowszechniony.

O ile dla osoby dorosłej sieć jest źródłem informacji lub narzędziem pracy, o tyle dla dziecka ma ona dużo większe znaczenie. Oprócz dostarczania wiedzy i rozrywki Internet jest dla dziecka miejscem, w którym rozgrywa się poważna część jego życia społecznego i towarzyskiego, gdzie kreuje swój wizerunek i obserwuje innych.

Pomimo rozwoju zabezpieczeń technicznych, wiele problemów związanych z bezpieczeństwem w Internecie wciąż pozostaje nierozwiązanych. Dzieci nadal są narażone na kontakt z niebezpiecznymi treściami, zachowaniami, m.in. przemocą rówieśniczą, próbami uwodzenia, czy też wyłudzania danych osobowych. Rozwój nowych technologii wciąż postępuje - nowe serwisy, nowe usługi tworzą nowe zagrożenia. Dlatego zabezpieczenia techniczne mogą być jedynie wsparciem dla rodziców i wychowawców, ale nigdy nie zastąpią ich uwagi lub rozsądku. Dziecko, a z czasem nastolatek, chce być coraz bardziej niezależne, niechętnie poddaje się kontroli rodziców. Jedynym sposobem, aby potrafiło samodzielnie poradzić sobie z problemami w sieci, jest jego edukacja.

To rolą rodziców i pedagogów jest nauczenie dziecka, jak bezpiecznie poruszać się w sieci. Nikt nie jest w stanie przewidzieć, na co i na kogo dziecko natrafi w Internecie. Warto więc uczyć je samodzielności i zadbać, by wiedziało, jak unikać internetowych zagrożeń.

Jedną z metod usystematyzowania zagrożeń, na jakie mogą napotykać dzieci i młodzież w sieci jest typologia nazywana 5C, od anglojęzycznych określeń zagrożeń:

  1. Content: niebezpieczne treści.
  2. Conduct: niebezpieczne zachowania.
  3. Contact: niebezpieczne kontakty.
  4. Confidentiality: naruszenie prywatności i danych osobowych.
  5. Commercialisation: zagrożenia związane z aktywnością komercyjną firm online.

W sieci znajduje się wiele materiałów, do wykorzystania w edukacji na temat bezpieczeństwa w Internecie i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznych.

Poniżej przykładowe propozycje:

http://www.saferinternet.pl/materialy-edukacyjne.html

http://www.dzieckowsieci.pl/

http://www.bezpiecznypc.pl/

http://fdds.pl/oferta/kontrola-rodzicielska/

https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/twoje-bezpieczenstwo-w-internecie/

 

 

 

Licznik odwiedzin

Odwiedzana: 1